Bröstförminskning

Bröstförminskning passar dig som har problem med stora och tunga bröst. Vanliga orsaker till denna typ av ingrepp är smärta och trötthet i nacke, axlar och rygg.

Operationsdag och vårdtid

Bröstförminskning sker under narkos, men i undantagsfall under lokalbedövning med avslappnande medel. Proceduren tar cirka 2 timmar. Våra experter kommer noggrant att undersöka de olika operationsteknikerna tillsammans med dig och anpassa operationen efter dina behov. De flesta tekniker kräver att bröstvårtan flyttas uppåt, vilket leder till området runt ärret. Överskott av hud, fett och körtelvävnad avlägsnas också under operationen. Samtidigt formar vi den sträckta bröstkörteln och skapar ett stabilare och fastare bröst. Såren sys sedan, tejpas och placeras om.

Efter operation

Efter  bröstförminskning vilar du  i något av klinikens behandlingsrum. Våra sjuksköterskor tar hand om dig och erbjuder dig något att äta och dricka efter en kort paus. Smärta efter bröstförminskning är vanligtvis lätt att behandla med smärtstillande medicin och många patienter kan åka hem  samma dag (vid större operationer, övernattning på kliniken).

Efter en bröstförminskning kommer du att ha en stödbh dygnet runt i ca

veckor. Stödjande behåar bärs vanligtvis dagligen i ytterligare 6-8 veckor. Var försiktig med fysisk aktivitet  den första månaden efter operationen – speciellt efter bröstförminskningsoperation (bröstlyft, bröstförminskning) finns det risk att känseln i bröstvårtorna minskar och förmågan att amma minskar. Ärr bleknar med tiden och är vanligtvis omärkliga.

BOKA TID

boka konsultationtid

För att boka konsultationtid, ring oss på 072-2211198.
Du kan också hitta en tid och boka in dig själv.

Välj en tjänst*
Ditt namn*